• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

هشت کتابی که از حاج احمد متوسلیان می‌گویند

چهاردهمین روز از تیرماه، سالروز ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و سه همراهش در لبنان است. با گذشت نزدیک به چهار دهه از این ماجرا، همچنان یکی او را شهید می‌خواند و یکی او را اسیر! در این گزارش، خاطرات، ناگفته‌ها، پرونده اسارت و یا شهادت حاج احمد متوسلیان، در قاب هشت کتاب روایت می‌شود.

هشت کتابی که از حاج احمد متوسلیان می‌گویند

 39 سال است که چهاردهمین روز از تیرماه (در سالروز ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و سه همراهش)، نام این سردار بزرگ زبان به  زبان می‌چرخد و یکی او را شهید می‌خواند و یکی او را اسیر! به قول یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس، این طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن است! فرماندهی که ماجرای ربوده شدن او و همراهانش، به معمایی 39ساله تبدیل شده است.
 
شرح شجاعت‌های حاج احمد و روایت‌ها درباره سرنوشت او و همراهانش در طول 39 سال سوژه پژوهش‌ها و نوشتارهای زیادی بوده است.
 
در این گزارش هشت کتاب شاخص که با محوریت خاطرات، ناگفته‌ها، پرونده اسارت و یا شهادت حاج احمد متوسلیان، نوشته شده‌اند به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.
 
«احمد متوسلیان هستم» / محمدجواد شادانلو / انتشارات نارگل
«احمد متوسلیان هستم»، مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌‌های حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 محمد رسول‌الله (ص) است که در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است.این اثر با دفاعیات وی در دادگاه سال 1357 پس از دستگیری در لرستان آغاز می‌شود و سپس با سخنرانی سال 1359 مسجد جامع شهر پاوه که بخشی از آن در فیلم «ایستاده در غبار» مورد استفاده قرار گرفته بود، ادامه پیدا می‌کند و با چند مصاحبه حاج احمد با دفتر سیاسی سپاه پس از عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس و مصاحبه‌ای در کردستان ادامه پیدا می‌کند. کتاب «احمد متوسلیان هستم» به کوشش محمدجواد شادانلو از سوی انتشارات نارگل به چاپ رسیده است.
 
«فرمانده جدید» / حسین نیری / انتشارات سوره مهر
«فرمانده جدید»، نهمین کتاب از مجموعه «قصه فرماندهان» است که حسین نیری آن‌را براساس زندگی احمد متوسلیان به نگارش درآورده است.این کتاب، هرآنچه را درباره کودکی، نوجوانی و دوره دانش‌آموزی حاج احمد متوسلیان بود، در همان فصل نخست که آمیزه‌ای از قصه و زندگی‌نامه است، آورده و بلافاصله در نخستین قسمت کاملا داستانی، سروقت فرماندهی او رفته است. نویسنده تأکید دارد که حاج احمد متوسلیان، ذاتا یک محور و رهبر برای جامعه پیرامون خودش است. برای همین است که از 13 فصل داستانی کتاب، عناوین 4 فصل از آن با عنوان «فرمانده» شروع می‌شود؛ «فرمانده بسیجی‌ها»، «فرمانده جدید»، «فرمانده من حاج احمد است» و «فرمانده درمانده». داستان‌ها سراسر از فروتنی، بزرگواری و تیزچنگی حاج احمد می‌گویند. حضور او در جبهه‌های نبرد آنقدر قصه دارد که این کتاب دیگر ظرفیت پرداختن به ماجرای لبنان و گروگان‌گیری او توسط رژیم اشغالگر قدس را ندارد؛ هرچند در نخستین فصل کتاب به این موضوع اشاره شده است.
 
«در هاله‌ای از غبار» / گلعلی بابایی / انتشارات 27
«در هاله‌ای از غبار» به قلم گلعلی بابایی، برای اولین‌بار در سال 91 به مناسبت سی‌اُمین سالگرد مفقود شدن احمد متوسلیان توسط نشر صاعقه، وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه منتشر شد. این کتاب از نظر ساختار، زندگی احمد متوسلیان را از ابتدا تا زمان اسارت و مفقود شدنش با گزارش ژورنالیستی و مستندوار روایت می‌کند. در نگارش این اثر تلاش شده تا با راویانی صحبت شود که تا آن زمان کمتر از حاج احمد متوسلیان سخن گفته‌اند؛ مانند منصور کوچک محسنی، سیف‌الله منتظری و محسن رفیق‌دوست و برخی از اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان کردند. برای جذابیت بخشیدن به اثر 47 صفحه مصور گنجانده شده که شامل 80 عکس با شرح تصاویر است. مخاطب با دیدن تصاویر و خواندن این شرح به ماجرا‌های کتاب پی خواهد برد.
 
«می‌خواهم با تو باشم» / علی ‌اکبری مزدآبادی / انتشارات یازهرا(س)
کتاب «می‌خواهم با تو باشم» اثر علی‌ اکبری مزدآبادی درواقع سرگذشت‌نامه‌ای از زندگی حاج‌احمد متوسلیان است که در 119 صفحه از سوی انتشارات یازهرا (س) منتشر شده است. در فهرست کتاب، سال‌شمار زندگی حاج‌احمد متوسلیان را می‌بینیم که از سال 1332، تولد در تهران، تا سال 1361، ربوده شدن توسط عوامل رژیم صهیونیستی در راه عزیمت به بیروت در تیرماه را دسته‌بندی کرده است. در بخشی از کتاب بیانات مقام معظم رهبری درباره این فرمانده برجسته آورده شده است. در ادامه، خاطرات ده‌ها تن از همرزمان وی آورده شده است که خواندن هرکدام، یکی از زوایای اخلاقی برجسته وی را نشان می‌دهد.

«همپای صاعقه» / حسین بهزاد و گلعلی ‌بابایی/ انتشارات سوره مهر
کتاب «همپای صاعقه» کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله(ص) که از سوی انتشارات سوره مهر در 909 صفحه منتشر شده است. روایتی از یک مقطع زمانی شش‌ماهه از جنگ تحمیلی؛ از ابتدای دی ماه 1360 تا اواخر تیر ماه گرم سال 1361. موضوع اصلی اثر، شرح مستند مراحل آغازین تاسیس تیپ نظامی محمد رسول الله (ص) است و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند. حسین بهزاد و گلعلی ‌بابایی در یک تلاش مشترک چهار ساله نخستین کتاب از مجموعه پژوهشی-تاریخی خود، با عنوان اصلی «حماسه 27» را به بازشناسی دوران فرماندهی زنده‌یاد حاج احمد متوسلیان اختصاص داده‌اند. فارغ از وجود مصاحبه و ثبت خاطرات کم‌تر شنیده شده‌ رزمندگان، مکالمات رودرروی فرماندهان و متن مکالمه شهید همت با حاج احمد متوسلیان، متن مذاکرات و تماس‌های مخابراتی و بی‌سیمی، کتاب را جذاب و خواندنی کرده است.

شیوه روایی و داستانی کتاب و قرار گرفتن اسناد در دل حوادث، مخاطب را مشتاقانه به صفحات بعد راهنمایی می‌کند. «همپای صاعقه» در 14 فصل تدوین شده و علاوه بر این، عکس‌هایی دیدنی از عملیات‌های مختلف در انتهای کتاب منتشر شده است.

«سی و هفت سال» / حمید داودآبادی / انتشارات شهید کاظمی
کتاب «سی و هفت سال» با زیرعنوان «نگاهی واقع‌بینانه به طولانی‌ترین گروگان‌گیری قرن اخیر»، اثر حمید داودآبادی در 104 صفحه از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. ربودن حاج احمد متوسلیان؛ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) به همراه سید محسن موسوی؛ کاردار سفارت ایران در بیروت، کاظم اخوان؛ خبرنگار و عکاس خبرگزاری ایرنا و بسیجی رزمنده تقی رستگار، طولانی‌ترین حادثه گروگان‌گیری قرن اخیر را رقم زده است. از آن تاریخ تا به امروز، اخبار ضدونقیضی منتشر شده که هیچکدام سندیت نداشته و همه بر حدسیات و ادعاها مبتنی است.

نویسنده در ابتدای کتاب به ضدونقیض‌ بودن اخبار و اطلاعاتی که تا امروز درباره چهار دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در لبنان منتشر شده است، اشاره کرده و گفته در کتابش تلاش کرده با نگاه به ادعاها، نقبی به حقیقت بزند. کتاب «سی‌ و هفت سال» محصول گردآوری و تألیف است؛ به این‌ معنا که داودآبادی مطالب گذشته خود را گردآوری کرده و مطالب جدیدی را هم به آن‌ها افزوده است.

«راز احمد» / حمید داودآبادی / انتشارات یازهرا(س)
کتاب «راز احمد» با زیر عنوان «سفر بی‌بازگشت احمد متوسلیان»، دیگر اثر حمید داودآبادی درباره این فرمانده دفاع مقدس است که از سوی نشر یازهرا (س) در 457 صفحه منتشر شده است. «راز احمد» یکی از آخرین و تازه‌ترین آثاری است که درباره حاج احمد متوسلیان منتشر شده است.

یکی از نکات برجسته این کتاب روایتی جذاب از گفته‌های شهید سپهبد قاسم سلیمانی در مورد احمد متوسلیان و سرنوشت او و همراهانش پس از ربوده شدن در لبنان است.

«مرد» / داود امیریان / انتشارات سوره مهر
کتاب حاضر، داستان شرح زندگی سردار جاویدالاثر سپاه اسلام، حاج ‏احمد متوسلیان، است
کتاب حاضر، داستان شرح زندگی سردار جاویدالاثر سپاه اسلام، حاج ‏احمد متوسلیان، است. حاج احمد متوسلیان از ابتدای پیروزی‏ انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران به آن پیوست و وارد درگیری‌‏های ‏شدید در ترکمن صحرا شد. سپس به کردستان رفت و همراه با نیروهای ارتش و شهید چمران به پاکسازی و آزادسازی شهرهای کردستان پرداخت. آن‏گاه به جنوب رفت و در چند عملیات بزرگ، فرماندهی را به عهده گرفت. هم‏زمان با حمله اسرائیل به لبنان، به ‏آنجا رفت و سرانجام، در یک مأموریت مهم همراه با سه دیپلمات ‏ایرانی دیگر به اسارت نیروهای اسرائیلی درآمد و تاکنون از سرنوشت آن‌ها خبری به‌دست نیامده است

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب‌هایی با محوریت موضوعی حاج احمد متوسلیان می‌توانند به فروشگاه اینترنتی من و کتاب manvaketab.ir مراجعه کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

پربازدیدها

آخرین اخبار

ما رادر شبکه های اجتماعی دانبال کنید